mandag den 15. juni 2015

Super nem gulerodskage


En sikker vinder på kagebordet hjemme ved mig, er without a doubt en gulerodskage! Den er nem at lave, den smager lidt friskere end så meget andet kage og så er det en vildt god undskyldning for at spise en helt masse cream cheese!

Opskrift (til 12-15 personer)
6 æg
225 g mel
3 tsk kanel
125 g sukker
150 g brun farin
3 tsk bagepulver
2 dl solsikke olie
1 tsk (med top) fint salt
400 g fint hakkede gulerødder
75-100 g rosiner (eller andet tørret frugt)


Sådan gør du:
(Jeg plejer at bruge en røremaskine, men du kan også nøjes med en håndmixer)

Som det første tænder du ovnen på 175 grader (varmluft), så den er varm når du skal bruge den. Herefter smører du springformen med margarine, så kagen ikke sidder fast.

Jeg plejer at starte med at hakke gulerødder og rosiner i små og meget fine stykker, og det bruger jeg en lille håndblender til. Jeg blender tingene hver for sig. Man kan også bare gøre det the old fashioned way, men jeg synes at det er så besværligt at lave så små stykker kun med en kniv og mine muscles ;-)

For at lave dejen, starter du med at veje sukker og farin af, hvorefter du pisker det grundigt sammen med æggene. Bland herefter de tørre ingredienser sammen, og rør det i dejen. Først når dejen er rørt helt igennem, tilsætter du olien. Når dejen så igen er rørt helt igennem (det tager lige et par minutter), så tilsætter du gulerødderne og rosinerne.

Fordel så dejen i springformen. Den her opskrift passer til en springform på 50 cm. Bag kagen ved 175 grader i omkring 60 minutter. OBS: Det varierer fra ovn til ovn præcis hvor længe kagen skal have, så hold øje med den de sidste 10-15 minutter.

Tag herefter kagen uden og sæt den på køl. Jeg plejer at tage den ud af formen med det samme, smække den i køleskabet og rydde op i køkkenet imens den køler af.


Topping
200 g flødeost
120 g flormelis
100 g blødt smør
2 spsk græsk yoghurt
Evt. korn fra en vaniljestang

Vej flormelis, græsk yoghurt og flødeosten af og bland det sammen. Mål herefter smøren af og put det i mikroovnen i 30 sekunder. Rør det så sammen med resten af blandingen. Sæt på køl.

Når din gulerodskage endelig er kølet af, putter du topping på - og så smovser du ellers bare gulerodskage indtil din mave gør ondt!

_________________________________________________________________________________


Jeg holdt for nylig fødselsdagsfest med "American BBQ" som tema, og lavede guleordskagen med det amerikanske flag på som pynt - det fungerede rigtig godt, synes jeg faktisk! Og kombinationen af jordbær/blåbær med gulerodskage var slet ikke så skør som jeg havde mistanke om.



Kys fra
Nanna

1 kommentar:

  1. Er helt lækker sultne efter den flotte og nemmekage! hold op så fine nogen billeder :)

    Knus
    www.kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk

    SvarSlet